مشارکت ۱۴۷ آموزشگاه استان در برنامه تعالی مدیریت مدارس

مديركل آموزش و پرورش استان قم خبر داد:

مديركل آموزش و پرورش استان قم از مشارکت ۱۴۷ آموزشگاه استان در برنامه تعالی مدیریت مدارس خبرداد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان قم، حميد رضا شيخ الاسلام با اشاره به اجرای برنامه  تعالی مدیریت در مدارس استان اظهاركرد: برنامه تعالی مدیریت مدرسه با تکیه‌بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی‌بخش، مدرسه محور، مشارکت‌جو و کیفیت‌مدار، ضمن تمرکز بر فرآیندهای مدیریتی شرایطی ایجادشده، تا کلیه‌ عوامل مؤثر در مدیریت مدرسه نسبت به تعیین اهداف و طراحی برنامه‌ی عملیاتی مدرسه اقدام کند. مديركل آموزش و پرورش استان قم ضمن شناسایی ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی و پیرامونی خود، با اتخاذ رویکرد برنامه محوری، با نگاهی تیزبین و نقاد به‌صورت مستمر عملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه‌ راه یا برنامه‌ی عملیاتی و هدف‌های قصد شده موردسنجش قرار می‌دهند. وی بابیان ویژگی‌های استفاده از برنامه تعالی مدیریت در آموزش و پرورش، تصریح کرد: اجرای این‌گونه برنامه‌ها آموزش و پرورش را  به سمت یک سیستم آموزشی مبتنی بر برنامه و عمل، پاسخ‌گویی بیشتر و توجه به نیازهای جامعه پیش خواهد برد. حال اجرای دقیق خود ارزیابی و ارزیابی بیرونی بر اساس تعاریف و شاخص‌های تعیین‌شده، بستر و فرصت مناسبی برای مدیر فراهم کرده تا با بهره‌گیری از یک سیستم هوشمند و کارآمد شناسایی و به‌کارگیری مطلوب منابع و ظرفیت‌های موجود، بهبود مستمر و تعالی فرآیند آموزشی تربیتی مدرسه را ممکن سازد. شيخ الاسلام، در مورد نهادینه شدن تفکر بهبود مستمر با عنوان یک اصل و ارزش در مدارس افزود:  به‌منظور جلوگیری از هرگونه اتلاف فرصت، با تشخیص خطاها و شکاف‌های عملکردی، راه‌های بهبود شناسایی‌شده و برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای این راهکار انجام می‌شود، تا کیفیت مدیریت مدرسه ارتقا یافته و افزایش و بهره‌وری نیز ممکن شود. در واقع با اجرای این برنامه  تمامی فرآیندهای مدیریت در مسیر تحول قرارگرفته و تفکر بهبود مستمر به‌عنوان یک اصل و ارزش در مدارس نهادینه خواهد شد. به گفته وي مدارس کیفی جامع، محصول مدیریت فرایند مدار و کیفیت جامع است. به‌گونه‌ای که در این مدارس ارتباط مطلوب بین معلمان، دانش آموزان، خانواده‌ها و کارکنان باعث قدرت آنان شده، تا با درک توسعه‌ کیفیت در مدرسه و استفاده از ابزارهای مدیریتی، موجبات توسعه آن را فراهم آورند. اصول ناظر بر این مدارس نیز با مشارکت همه کارکنان در غنی‌سازی و ارتقای کیفیت مدرسه در راستای بهسازی همه عناصر و عوامل مدرسه ازجمله برنامه‌های درسی، آموزشی، امور پرورشی، فوق‌برنامه، منابع انسانی ارتباط با والدین و روش‌های ارزشیابی، انجام می‌شود. شيخ الاسلام مدیریت این مدارس را با ورود برنامه‌ریزی استراتژیک در رفتار روزانه آن‌ها، فرایندمدار دانست و وجود رهبران و مدیرانی اثربخش، آینده‌گرا، خلاق و ایده پرداز را برای اداره مدرسه به‌منظور ایجاد امید و خوش‌بینی، نشاط و انگیزه بین دانش آموزان و معلمان را امری لازم قلمداد کرد. وي ادامه داد: در واقع مدیریت کیفیت جامع یک نظریه نبوده بلکه با عنوان راهی صحیح و حرکت و نهضتی همگانی، مشارکت همه افراد را در مسیر خود می‌طلبد. این روش مدیریت انجام کار گروهی برای بهبود مداوم کیفیت و بهره‌وری قابلیت‌ها و استعدادهای مدیریت و نیروی انسانی کار را موردتوجه قرار می‌دهد. مديركل آموزش و پرورش استان قم توسعه‌ توانمندی‌ها و مشارکت دانش آموزان در اداره‌ مدرسه، استقرار نظام یاددهی و یادگیری، توسعه‌ مشارکت اولیا و نهادهای اجتماعی در امور مدرسه، توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره‌ مدرسه، سلامت ـ تربیت‌بدنی ـ پیشگیری و ایمنی،خلاقیت و نوآوری را از جمله محورها و شاخصه‌های طرح مذکور عنوان کرد. به گفته وي در سال گذشته و در نخستین سال ارزیابی مدارس در سطح کشوری از تعداد 94 آموزشگاهی که مجری برنامه تعالی مدیریت در سطح استان بودند، پس از اتمام و ارزیابی تمامی محورها و محاسبه‌ میانگین امتیازات دریافتی از سوی داوران، تعداد 5 آموزشگاه شناسایی و معرفی شدند، که از این تعداد سه عنوان مدرسه ممتاز و دو مدرسه دیگر نیز عنوان مدرسه موفق را در سطح کشوری به ثبت رساندند.  شيخ الاسلام بابیان اینکه امسال نیز 147 آموزشگاه استان در اجرای برنامه تعالی مدیریت مشارکت دارند، یادآور شد: این برنامه که با اهداف مشخص دستیابی به استانداردهای آموزشی در زمینه ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش و در واقع رشد همه‌جانبه دانش آموزان طرح‌ریزی‌شده است در کوتاه‌مدت فراگیر نخواهد شد، بلکه  دستیابی به چنین نتیجه‌ای اثربخش و همگانی مدت‌دار بوده و باانگیزه‌ای روبه‌پیشرفت، نیازمند صرف وقت بیشتری خواهد بود.

سند تحول بنیادین